Al sinds 2017 heb ik niets meer geschreven op het NavigArt blog. Tijd om daar eens verandering in aan te brengen. Het schip (Marie José) ligt veilig en warm in de hal bij Scheepswerf Bendie in Cuijk. Rond 1 april gaan we weer varen, nu meer naar het westen dan naar het zuiden...
Als hoogtepunt zijn voorlopig genoteerd de vaartocht via Nijmegen en Dordrecht naar de havendagen in Rotterdam, en de herdenkingstochten op 4 en 5 mei en 17 september 2019. Verder zal ik vooral actief zijn met Gewoon Doen Land van Cuijk om op die wijze het watertoerisme wat meer te koppelen aan de mogelijkheden van het Land van Cuijk. Door het schriijven van dit artikel verdwijnt het blog niet helemaal van de kalender 2018 van het blog. Dank voor jullie geduld!
0 Reacties
Tja, de temperatuur komt weer boven de 10 graden. De winterbanden zijn verwisseld voor de zomerbanden. En er is een plaatsje gekomen om het winterzeil op te bergen. Al met al het moment om bemanning te zoeken voor het verwijderen van het winterzeil en voorbereidingen te treffen voor de eerste vaartocht van 2017: 4 mei. Ook het moment om een grote onderhoudsbeurt in te plannen: schilderen, onderwaterschip, hout lakken etc etc. Maar ook: verwachtingsvol uitzien naar een mooi vaarseizoen in een roerige wereld. Het schip ligt onder zeil, en de techniek is tot rust gekomen. Niet echter de schipper die met verve nadenkt over het nieuwe seizoen: 2017. Welke samenwerkingen gaan we aan, welke arrangementen kunnen we aanbieden. En natuurlijk: tegen welke prijs, of blijven de meeste prijzen gezien het economische weer nog een jaartje gelijk? En welk design gebuik ik voor de website? Modern, behoudend, creatief. WYSIWYG is een mirakel, maar het eindresultaat blijft toch altijd eigen verantwoordelijkheid. Als u deze blog leest is de beslissing genomen en staat het design voor 2017 in elk geval vast. Verder wordt 2017 een jaar waarin we op grotere schaal gaan samenwerken met andere schippers met andere schepen. Op die wijze kunnen we voorzien in een uitgebreid aanbod van schepen die u mooie vaartochten kunnen aanbieden op de Waal, de Maas, de Linge, de IJssel en veel andere vaarwateren. Het is ook een opstapje naar, gezien mijn leeftijd, afstand nemen van delen van het varen. Maar daar moet je wat geluk bij hebben, en moet je de juiste vrouw/man ontmoeten die het idee achter NavigArt begrijpt en kan onderschrijven. Het stormt nu buiten, maar de zon doet pogingen te schijnen. Door deze post wil ik u daarin laten delen, laten delen in het gegeven van de aarde al wat trager kantelt en we op weg zijn naar, traditioneel de start van de winter, maar emotioneel de start van een nieuw vaarseizoen. Ik hoop dat we u mogen ontmoeten in 2017! Technisch gezien is de herfst begonnen. Het winterzeil is voor herstel naar zeilmakerij Ingrid in Gassel gebracht. De laatste vaartochten staan ingepland ook al is vandaag het schoolvoorbeeld dat privé omstandigheden altijd zwaarder zullen wegen dan zakelijke argumenten: de vaartocht vandaag hebben we afgezegd. Aan de andere kant staan we voor een week waarin temperaturen boven de 30 graden voorspeld zijn. Schitterend weer voor een mooie vaartocht op onze grote of kleinere rivieren. We staan ook voor een week waarin ik mag werken voor en aan dWaalvaart: korte vaartochten maken vanuit Nijmegen, Druten, Beneden Leeuwen, Tiel of Zaltbommel, Met de steun van de gemeente West Maas en Waal is Beneden Leeuwen als startplaats ook in beeld gekomen. En daar horen mooie schepen en vertellende schippers bij. De daaropvolgende week heb ik een afspraak in Tiel om daar te gaan overleggen over de mogelijkheden voor beroepsmatig varende schepen om daar af te meren. Wil je nog eens van de heerlijke temperatuur of de zwoele avonden op het water genieten? Bel naar 06-53380487 of mail info@navigart.nl. Graag met datum, plaats, en aantal uren dat je zou willen varen. Vandaag, 22 juni 2016, weten we het weer zeker: de dagen worden korter, de temperatuur gemiddeld wat hoger, en er gaat een pagina van de website af. Om in 2017 pas weer te verschijnen. We hebben in de gemeente Tiel aangegeven dat als de Raad besloten heeft om het toerisme op de kaart te zetten het handig is als de plaatselijke jachthavenbeheerder daarin gewoon actief deelneemt. Anders kunnen die beter, net als dat in de gemeente Venlo is gebeurd, verkassen naar de plaatselijke industriehaven. Dat is meteen veiliger ten opzicht van de beroepsvaart. Al met al is het een mooi voorjaar geweest, met verschillende boeiende vaartochten. Vooral juli en augustus zijn nog mooie maanden om een vaartocht op de boeiende Waal te maken. September is dan een trage overgang naar het winterseizoen. Maar voor die tijd gaan we nog even extra genieten op en langs de grote rivieren van Nederland. Meer weten? Stuur een berichtje naar info@navigart.nl of bel of app eens 06-53380487. Janet van Kruijsbergen van de Theetuin in Heesselt (Steenfabriek) breekt een lans om de oude haven in ere te herstellen! Haar artikel: Graag wil ik mijn ideeën uiten voor de herinrichting van de Heesseltsche Uiterwaarden n.a.v. uw persbericht in de media. Midden in het betreffende gebied is sinds juli 2014 mijn bedrijf gevestigd, waar inmiddels talloze natuurliefhebbers, wandelaars, fietsers en dorpsbewoners een bezoek aan hebben gebracht. De theetuin biedt een prachtig uitzicht over de waal en dadelijk ook aan de beoogde nevengeul. Op dit moment is de naast de theetuin gelegen oude boothelling niet of nauwelijks bekend. Zelfs Staatsbosbeheer (eigenaar) kende de plek niet. De helling wordt nu incidenteel gebruikt door vissers of booteigenaren die daar hun bootje te water laten, om vervolgens de waal op te varen. Dit is officieel niet toegestaan en ook niet altijd even veilig. Ik heb echter bij RWS en SBB wel aangegeven deze helling graag te willen behouden in de beoogde herinrichtings plannen, mede omdat het een toegevoegde waarde heeft voor water/natuurliefhebbers en omdat wij zelf met ons bootje af en toe gasten op die plek laten in-en uitstappen voor een tochtje door de oude haven, of om mensen naar een nabij gelegen strandje te brengen. Daarbij heeft de plek ook een belangrijke, zeldzame cultuurhistorische waarde. In de huidige situatie is de veiligheid niet altijd te waarborgen bij de boothelling, ook bemoeilijkt een lage waterstand de in-en uitstap. Een aanlegsteiger welke toegankelijk is voor meerdere soorten recreatieve boten is dan zeer gewenst en de plek leent zich er goed voor, namelijk ongeveer op de helft van de gehele beoogde nevengeul, waar men uitstapt midden in het natuurgebied van de Heesseltsche Uiterwaarden, van waaruit men een wandeling kan maken, de theetuin kan bezoeken, of fietsend de nabij gelegen dorpen kan bezoeken. Hiermee wordt de toegankelijkheid enorm vergroot in het recreatiegebied tussen Tiel en Zaltbommel, zonder dat de beroepsvaart hinder zal ondervinden van deze aanlegplaats. Men vaart immers de nevengeul in, gescheiden van de vaarroute, alvorens aan te leggen. Bijkomend voordeel; bij calamiteiten kunnen brandweer, reddingsbrigade e.d. op deze locatie snel te water. Recentelijk is dit tevergeefs geprobeerd….. De theetuin neemt deel aan een aantal (door provincie ondersteunde) evenementen, waarbij veel mensen een bezoek brengen aan de Heesseltsche Uiterwaarden. De organisaties van deze evenementen; St. beeld van oranje linten, St. Onze Waal en Ri4daagse zullen een aanlegplaats voor boten ook zeker als voordeel kunnen gaan ervaren, ook voor hen biedt dit meer mogelijkheden en een toevoeging aan de beleving van een struintocht of een bevrijdingsfeest aan de Waal. Tot slot; de stuinroute door de Heesseltsche Uiterwaarden wordt veelvuldig belopen. Bij een iets hoger dan gemiddelde waterstand staat het bruggetje (tussen Heesselt en Opijnen) onder water. De route eindigt dan helaas voortijdig voor de wandelaars. Wellicht is het mogelijk hier een permanent verhoogde brug aan te leggen? Dit zou de toegankelijkheid en de stabiliteit van de route ten goede komen! |
AuthorHan Kersten, gastheer, denker, ondernemer, en schipper. Archives
December 2018
Categories |